Na sjeveru Iraka, nedaleko Mosula postoji brdo po imenu Nabi Yunus. Stoljećima je bilo mjesto bogoštovlja. U ranokršćanskom je razdoblju tamo izgrađen samostan, a prije više od 600 godina pretvoren je u muslimansko svetište proroku Joni. U srpnju 2014. godine pripadnici Islamske države razorili su svetište.
Snimke eksplozija i razaranja obišle su svijet. Militanti su tvrdili da Nabi Yunus više nije mjesto molitve nego krivovjerja. Poruka je bila jasna: niti jedno sveto mjesto, koliko god ga se štovalo, neće biti pošteđeno ukoliko se ne uklapa u njihovu radikalnu interpretaciju Kur'ana. Ali uništenjem Nabi Yunusa priča nije ni približno završila. Umjesto toga, ona je otvorila brojna pitanja što zapravo leži ispod temelja džamije.
U proljeće 2018. BBC Arabic poslao je u kompleks hladnih, prašnjavih tunela nedavno otkrivenih unutar brda, tim stručnjaka. Snimali su fotografije u visokim rezolucijama, pomoću fotogrametrije i pokušali su objasniti neke misterije koje se nisu mogle riješiti nakon uništenja svetišta.
Smještena na rubu drevnog grada Ninive, glavnog grada Asirskog carstva, Nabi Yunus Nalazi se na rubu nekadašnjeg živahnog grada Ninive, glavnog grada Asirskog carstva, Nabi Yunus je arapsko ime proroka Jona koji se spominje i u Kur'anu i u hebrejskoj Bibliji. U obje knjige Yunus / Jonah putuje u Ninive kako bi upozorio svoje građane da će biti uništeni, ako se ne pokaju zbog svojih grijeha. Mnogi muslimani vjeruju da se tu nalaze i posmrtni ostaci proroka, pa je kasnije zato izgrađeno svetište. Smatraju i da je tu zub kita koji je, prema tradiciji, tri dana plivao s Yunusom u trbuhu.
"Nabi Yunus je oduvijek bio iznimno važno mjesto u našoj kulturi", govori Ali Y Al-Juboori, direktor asirskih studija na Sveučilištu u Mosulu. "Kad bi se ljudi popeli na brdo, mogli su vidjeti najbolje dijelove drevnog i modernog Mosula." Dana 24. srpnja 2014., militanti islamske države stavili su eksploziv na unutarnje i vanjske zidove džamije. Otjerali su vjernike i rekli im da se moraju udaljiti najmanje 500 metara.
U roku od nekoliko sekundi, uz snažnu detonaciju, od Nabi Yunusa ostalo je samo kamenje i ruševine. ISIL je protjerao kršćane iz grada i to je bio prvi pokušaj u skoro 2,5 tisuće godina dugoj povijesti Mosula da ga se pretvori u grad sa samo jednom religijom.
Uništili su svetište s posebnim veseljem. Našli su i opravdanje. "Bio je to grob kršćanskih papa. Zabranjeno je graditi džamiju na lažnom svetištu", rekao je jedan militant BBC-u na pitanje zašto su srušili Nabi Yunus. No znanstvena istraživanja govore da prorok Jona nije tamo sahranjen. Dapače, vjeruje se da je prorokov grob širom svijeta. "U srednjem vijeku, kad je komunikacija i kretanje bilo mnogo teže nego li danas, mnoge važne povijesne ličnosti imale su i po nekoliko grobova na različitim lokacijama", govori dr. Thomas A Carlson, vanjski profesor na Oklahoma State University, koji je i autor knjige 'Kršćanstvo u 15. stoljeću u Iraku'.
U stvarnosti, kosti za koje se mislilo da pripadaju Nabi Yunusu, vjerojatno su pripadale kršćanskom patrijarhu Henanishu I, pravoslavnom svećeniku. On je sahranjen u manastiru 701. godine. Arheolozi još nisu sigurni jesu li Henanishove kosti sačuvane i nakon tako jake eksplozije. No otkrili su artefakte koji su bili tisućama godina sakriveni pod zemljom. Zakopana ispod Nabi Yunusa je i palača koja je bila i rezidencija kraljevima iz vremena kasnog Asirskog kraljevstva, ali i koja je služila kao baza asirskoj vojsci. Ona datira iz otprilike 7. stoljeća prije Krista.
Dokaz da postoji palača ispod Nabi Yunusa pronađena je tijekom iskapanja 1850-ih koju su obavila dva arheologa, Austen Henry Layard i njegov pomoćnik rođen u Mosulu Hormuzd Rassam. Nakon otkrivanja ruševina palače u Kouyunjiku s druge strane rijeke Tigris, Layard i Rassam posvetili su pažnju Nabi Yunus. Svetost mjesta, međutim, spriječila je daljnje istraživanje. "Mosulski stanovnici zbog predrasuda su zabranili bilo kakav pokušaj daljnjeg istraživanja ovog mjesta zbog iznimne religijske važnosti", napisao je Layard razočarano. Naknadno iskapanje koje je izvršila iračka vlada između 1989. i 1990. nije išla tako duboko zbog straha da ne oštete temelje džamije. Baš kao i 1850-ih, imam je upozorio da se svetište može oštetiti.
Ali kada je u siječnju 2017. Mosul oslobođen od snaga ISIL-a, arheolozi su našli nešto neobično ispod ruševina džamije. Bilo je mnogo više tunela nego što se mislilo prema prethodnim dokumentima. Zapravo, bilo je više od 50 novih tunela, od kojih su neki bili dugački tek nekoliko metara, a drugi dulji od 20. Dr. Peter A Miglus, profesor na Sveučilištu u Heidelbergu koji je provodio preliminarna istraživanje u tunelima, opisao je tlo ispod džamije kao prepuno rupa i usporedio ga sa švicarskim sirom.
Izgledalo je kao da je većina tunela iskopana pijucima, a postoje i tragovi koji upućuju da su koristili i male rovokopače. Najveći tunel je visok oko 3,5 metara, a najmanji ne više od jednog metra. Početna izvješća sugeriraju da su militanti iskopali ove nove tunele.
Međutim, stanovnici Istočnog Mosula su BBC-u rekli da su angažirali i lokalno stanovništvo koje je moralo kopati. Željeli su pokrasti asirsko blago koje se ovdje nalazilo. Smatra se da je prodaja antikviteta bila drugi najveći izvor prihoda nakon nafte. "Učinili su isto što i s mosulskim muzejem", kaže dr. Lamia Al-Gailani Werr, istraživačica u Odjelu za Bliski i Srednji Istok na londonskoj školi orijentalnih i afričkih studija, upućujući na IS-ovu krađu antikviteta iz muzeja 2015. godine. "Izgleda da su ukrali sve što su god mogli iznijeti iz Nabi Yumusa - sve što god su mogli prodati." Brdo ispod Nabi Yunusa opljačkano je pažljivo i sistematski, vjerojatno da zato da se nikad ne bi otkrilo što su učinili.
Međutim, istraživački tim pronašao je ipak neke artefakte koji su bili preveliki da bi ih se moglo odnijeti. Ti veći predmeti, od kojih su neki uzidani u zidove palače, vjerojatno se ne bi mogli izvući bez da se ugrozi struktura tunela i statika. Kad su se BBC-evi novinari spustili u tamne tunele ispod Nabi Yunusa u ožujku 2018., mnogo toga je već bilo nestalo, no nešto je i ostalo.
Uz komade vapnenca i malih staklenki, pronašli su 30-ak kamenih ploča s imenima asirskih kraljeva Esarhaddon i Ashurbanipal. Također pronađene su i kamene kocke s upisanim imenom kralja po imenu Sanherib. No, najzanimljivija su dva reljefa na kojima su prikazane žene. To je otkriće koje postavlja više pitanja nego odgovora. Dr. Paul Collins, kustos na Odjelu starog Bliskog istoka na Oxfordskom Ashmolean Museum of Art and Archeology, vjeruje da su ovi reljefi bez presedana. "Na svijetu ne postoji ništa slično tome", kaže on.
Motivi koji su do danas pronalaženi u asirskim palačama uvijek su bili muškarci - primjerice kralj koji leti na lavu ili vojnike koji se vraćaju u palaču iz lova. Vrlo je neobično pronaći ženske figure. Žene, kada se uopće prikazuju, često su zarobljene jer su ratni plijen, i obično im visina seže do struka, no u ovim dimenzijama nikad prije nije pronađeno nešto slično. Ono što je zainteresiralo stručnjake u asirskoj umjetnosti jest da žene, umjesto da budu prikazane u profilu, što je uobičajeno za asirsku skulpturu, njihova tijela i lica okrenuta su prema promatraču. "Nevjerojatno je to što smo pronašli. Prvi put sam vidjela nešto takvo.", kaže dr. Amy Gansell, asistentica na Sveučilištu St. John's u New Yorku i stručnjakinja za drevnu umjetnost Bliskog istoka. Iako neki vjeruju da ponavljani, identični dizajn implicira da su ženske figure božice, dr. Gansell misli da to ne mora biti tako, jer nemaju ni krunu, ni rogove a to su bili simboli kojima su, u asirskoj umjetnosti označavali božanstva. Dakle, on vjeruje da bi to mogle biti obične žene.
Dr. Gansell vjeruje da bi isklesane žene mogle predstavljati i kraljevske ili članice elitnog društva koje prinose bogu žrtvu u nekom ritualu. "Mnogo je zanimljivije", rekao je dr. Gansell za BBC, "da bi to moglo značiti i kako je Nabi Yunus mogao imati i žensko bogoslužje, što bi bio novi dokaz važne uloge žena u asirskom društvu i religiji." Još nije provedena akademska studija o tome što reljefi opisuju. Prerano je izvući značajne zaključke od onoga što se nalazilo u tunelima, jer su neki od reljefa i natpisa pronađeni postavljeni naopako, što sugerira da su možda bili dopremljeni s drugog mjesta.
U tunelima su također otkrivene gravure mitskog stvorenja zvanog lamassu. Pronađena su četiri kamena reljefa lamassu, kao i ostaci petog. Veliki kameni lamassu stajali su uvijek na ulazu u asirsku palaču kako bi zastrašivali neprijatelje i štitili od zlih duhova. Na akadskom jeziku lamassu znači "duh zaštitnik".
Ima tijelo bika, krila orla i glavu čovjeka. Stajali bi uvijek u paru tako da licem gledaju prema onima koji ulaze kroz vrata. Otkriće lamassua ispod Nabi Yunusa pokazuje da postoje prostori ili prostorije koje zahtijevaju zaštitu od "zla" ili od neprijatelja. Dalje je dokaz da su ruševine nekoć bile elitno kraljevsko ili sveto mjesto. Na neki način, Isilovo razbijanje zaštitnika u veljači 2015. godine zapravo je eho razaranja starog grada Nineveh. Kad su neprijateljske snage sravnile grad sa zemljom, uništile su i motive s kraljevima, što je bio učinkovit način da ih se izbriše iz povijesti i sjećanja. No, iako su oskvrnuli lamassu, militanti nisu uspjeli u svojoj namjeri.
Nedaleko Nabi Yunusovog groba, kameni reljefi lamassua ostali su netaknuti a neki od njih bili su sakriveni ljudskim pogledima tisućama godina. Njihovo nedavno otkriće stoji kao dokaz kako će se priča o Nabi Yunusu nastaviti razvijati unatoč nastojanjima da ga se uništi.
Snimke eksplozija i razaranja obišle su svijet. Militanti su tvrdili da Nabi Yunus više nije mjesto molitve nego krivovjerja. Poruka je bila jasna: niti jedno sveto mjesto, koliko god ga se štovalo, neće biti pošteđeno ukoliko se ne uklapa u njihovu radikalnu interpretaciju Kur'ana. Ali uništenjem Nabi Yunusa priča nije ni približno završila. Umjesto toga, ona je otvorila brojna pitanja što zapravo leži ispod temelja džamije.
U proljeće 2018. BBC Arabic poslao je u kompleks hladnih, prašnjavih tunela nedavno otkrivenih unutar brda, tim stručnjaka. Snimali su fotografije u visokim rezolucijama, pomoću fotogrametrije i pokušali su objasniti neke misterije koje se nisu mogle riješiti nakon uništenja svetišta.
Smještena na rubu drevnog grada Ninive, glavnog grada Asirskog carstva, Nabi Yunus Nalazi se na rubu nekadašnjeg živahnog grada Ninive, glavnog grada Asirskog carstva, Nabi Yunus je arapsko ime proroka Jona koji se spominje i u Kur'anu i u hebrejskoj Bibliji. U obje knjige Yunus / Jonah putuje u Ninive kako bi upozorio svoje građane da će biti uništeni, ako se ne pokaju zbog svojih grijeha. Mnogi muslimani vjeruju da se tu nalaze i posmrtni ostaci proroka, pa je kasnije zato izgrađeno svetište. Smatraju i da je tu zub kita koji je, prema tradiciji, tri dana plivao s Yunusom u trbuhu.
"Nabi Yunus je oduvijek bio iznimno važno mjesto u našoj kulturi", govori Ali Y Al-Juboori, direktor asirskih studija na Sveučilištu u Mosulu. "Kad bi se ljudi popeli na brdo, mogli su vidjeti najbolje dijelove drevnog i modernog Mosula." Dana 24. srpnja 2014., militanti islamske države stavili su eksploziv na unutarnje i vanjske zidove džamije. Otjerali su vjernike i rekli im da se moraju udaljiti najmanje 500 metara.
U roku od nekoliko sekundi, uz snažnu detonaciju, od Nabi Yunusa ostalo je samo kamenje i ruševine. ISIL je protjerao kršćane iz grada i to je bio prvi pokušaj u skoro 2,5 tisuće godina dugoj povijesti Mosula da ga se pretvori u grad sa samo jednom religijom.
Uništili su svetište s posebnim veseljem. Našli su i opravdanje. "Bio je to grob kršćanskih papa. Zabranjeno je graditi džamiju na lažnom svetištu", rekao je jedan militant BBC-u na pitanje zašto su srušili Nabi Yunus. No znanstvena istraživanja govore da prorok Jona nije tamo sahranjen. Dapače, vjeruje se da je prorokov grob širom svijeta. "U srednjem vijeku, kad je komunikacija i kretanje bilo mnogo teže nego li danas, mnoge važne povijesne ličnosti imale su i po nekoliko grobova na različitim lokacijama", govori dr. Thomas A Carlson, vanjski profesor na Oklahoma State University, koji je i autor knjige 'Kršćanstvo u 15. stoljeću u Iraku'.
U stvarnosti, kosti za koje se mislilo da pripadaju Nabi Yunusu, vjerojatno su pripadale kršćanskom patrijarhu Henanishu I, pravoslavnom svećeniku. On je sahranjen u manastiru 701. godine. Arheolozi još nisu sigurni jesu li Henanishove kosti sačuvane i nakon tako jake eksplozije. No otkrili su artefakte koji su bili tisućama godina sakriveni pod zemljom. Zakopana ispod Nabi Yunusa je i palača koja je bila i rezidencija kraljevima iz vremena kasnog Asirskog kraljevstva, ali i koja je služila kao baza asirskoj vojsci. Ona datira iz otprilike 7. stoljeća prije Krista.
Dokaz da postoji palača ispod Nabi Yunusa pronađena je tijekom iskapanja 1850-ih koju su obavila dva arheologa, Austen Henry Layard i njegov pomoćnik rođen u Mosulu Hormuzd Rassam. Nakon otkrivanja ruševina palače u Kouyunjiku s druge strane rijeke Tigris, Layard i Rassam posvetili su pažnju Nabi Yunus. Svetost mjesta, međutim, spriječila je daljnje istraživanje. "Mosulski stanovnici zbog predrasuda su zabranili bilo kakav pokušaj daljnjeg istraživanja ovog mjesta zbog iznimne religijske važnosti", napisao je Layard razočarano. Naknadno iskapanje koje je izvršila iračka vlada između 1989. i 1990. nije išla tako duboko zbog straha da ne oštete temelje džamije. Baš kao i 1850-ih, imam je upozorio da se svetište može oštetiti.
Ali kada je u siječnju 2017. Mosul oslobođen od snaga ISIL-a, arheolozi su našli nešto neobično ispod ruševina džamije. Bilo je mnogo više tunela nego što se mislilo prema prethodnim dokumentima. Zapravo, bilo je više od 50 novih tunela, od kojih su neki bili dugački tek nekoliko metara, a drugi dulji od 20. Dr. Peter A Miglus, profesor na Sveučilištu u Heidelbergu koji je provodio preliminarna istraživanje u tunelima, opisao je tlo ispod džamije kao prepuno rupa i usporedio ga sa švicarskim sirom.
Izgledalo je kao da je većina tunela iskopana pijucima, a postoje i tragovi koji upućuju da su koristili i male rovokopače. Najveći tunel je visok oko 3,5 metara, a najmanji ne više od jednog metra. Početna izvješća sugeriraju da su militanti iskopali ove nove tunele.
Međutim, stanovnici Istočnog Mosula su BBC-u rekli da su angažirali i lokalno stanovništvo koje je moralo kopati. Željeli su pokrasti asirsko blago koje se ovdje nalazilo. Smatra se da je prodaja antikviteta bila drugi najveći izvor prihoda nakon nafte. "Učinili su isto što i s mosulskim muzejem", kaže dr. Lamia Al-Gailani Werr, istraživačica u Odjelu za Bliski i Srednji Istok na londonskoj školi orijentalnih i afričkih studija, upućujući na IS-ovu krađu antikviteta iz muzeja 2015. godine. "Izgleda da su ukrali sve što su god mogli iznijeti iz Nabi Yumusa - sve što god su mogli prodati." Brdo ispod Nabi Yunusa opljačkano je pažljivo i sistematski, vjerojatno da zato da se nikad ne bi otkrilo što su učinili.
Međutim, istraživački tim pronašao je ipak neke artefakte koji su bili preveliki da bi ih se moglo odnijeti. Ti veći predmeti, od kojih su neki uzidani u zidove palače, vjerojatno se ne bi mogli izvući bez da se ugrozi struktura tunela i statika. Kad su se BBC-evi novinari spustili u tamne tunele ispod Nabi Yunusa u ožujku 2018., mnogo toga je već bilo nestalo, no nešto je i ostalo.
Uz komade vapnenca i malih staklenki, pronašli su 30-ak kamenih ploča s imenima asirskih kraljeva Esarhaddon i Ashurbanipal. Također pronađene su i kamene kocke s upisanim imenom kralja po imenu Sanherib. No, najzanimljivija su dva reljefa na kojima su prikazane žene. To je otkriće koje postavlja više pitanja nego odgovora. Dr. Paul Collins, kustos na Odjelu starog Bliskog istoka na Oxfordskom Ashmolean Museum of Art and Archeology, vjeruje da su ovi reljefi bez presedana. "Na svijetu ne postoji ništa slično tome", kaže on.
Motivi koji su do danas pronalaženi u asirskim palačama uvijek su bili muškarci - primjerice kralj koji leti na lavu ili vojnike koji se vraćaju u palaču iz lova. Vrlo je neobično pronaći ženske figure. Žene, kada se uopće prikazuju, često su zarobljene jer su ratni plijen, i obično im visina seže do struka, no u ovim dimenzijama nikad prije nije pronađeno nešto slično. Ono što je zainteresiralo stručnjake u asirskoj umjetnosti jest da žene, umjesto da budu prikazane u profilu, što je uobičajeno za asirsku skulpturu, njihova tijela i lica okrenuta su prema promatraču. "Nevjerojatno je to što smo pronašli. Prvi put sam vidjela nešto takvo.", kaže dr. Amy Gansell, asistentica na Sveučilištu St. John's u New Yorku i stručnjakinja za drevnu umjetnost Bliskog istoka. Iako neki vjeruju da ponavljani, identični dizajn implicira da su ženske figure božice, dr. Gansell misli da to ne mora biti tako, jer nemaju ni krunu, ni rogove a to su bili simboli kojima su, u asirskoj umjetnosti označavali božanstva. Dakle, on vjeruje da bi to mogle biti obične žene.
Dr. Gansell vjeruje da bi isklesane žene mogle predstavljati i kraljevske ili članice elitnog društva koje prinose bogu žrtvu u nekom ritualu. "Mnogo je zanimljivije", rekao je dr. Gansell za BBC, "da bi to moglo značiti i kako je Nabi Yunus mogao imati i žensko bogoslužje, što bi bio novi dokaz važne uloge žena u asirskom društvu i religiji." Još nije provedena akademska studija o tome što reljefi opisuju. Prerano je izvući značajne zaključke od onoga što se nalazilo u tunelima, jer su neki od reljefa i natpisa pronađeni postavljeni naopako, što sugerira da su možda bili dopremljeni s drugog mjesta.
U tunelima su također otkrivene gravure mitskog stvorenja zvanog lamassu. Pronađena su četiri kamena reljefa lamassu, kao i ostaci petog. Veliki kameni lamassu stajali su uvijek na ulazu u asirsku palaču kako bi zastrašivali neprijatelje i štitili od zlih duhova. Na akadskom jeziku lamassu znači "duh zaštitnik".
Ima tijelo bika, krila orla i glavu čovjeka. Stajali bi uvijek u paru tako da licem gledaju prema onima koji ulaze kroz vrata. Otkriće lamassua ispod Nabi Yunusa pokazuje da postoje prostori ili prostorije koje zahtijevaju zaštitu od "zla" ili od neprijatelja. Dalje je dokaz da su ruševine nekoć bile elitno kraljevsko ili sveto mjesto. Na neki način, Isilovo razbijanje zaštitnika u veljači 2015. godine zapravo je eho razaranja starog grada Nineveh. Kad su neprijateljske snage sravnile grad sa zemljom, uništile su i motive s kraljevima, što je bio učinkovit način da ih se izbriše iz povijesti i sjećanja. No, iako su oskvrnuli lamassu, militanti nisu uspjeli u svojoj namjeri.
Nedaleko Nabi Yunusovog groba, kameni reljefi lamassua ostali su netaknuti a neki od njih bili su sakriveni ljudskim pogledima tisućama godina. Njihovo nedavno otkriće stoji kao dokaz kako će se priča o Nabi Yunusu nastaviti razvijati unatoč nastojanjima da ga se uništi.