Nakon fidget spinnera, koji su u trendu bili prije četiri godine, a mnogi ih vrte i sad, posljednjih mjeseci sve popularnija postaje još jedna fidget igračka. Načinjena je od silikona, a neki je zovu i push buble jer podsjeća na plastične omote s mjehurićima u koje se umataju krhki predmeti. Vjerujem da su se mnogi, baš kao i mi, upitali koja je svrha i smisao ove igračke? Postoje li pravila, otkud je došao i kako se igra, ako se uopće igra, POP IT?
”Ne postoje jasno određena pravila, mi je igramo na način da se utrkujemo tko će prije u redu stisnuti sve balončiće, a ponekad samo tek tako pritišćemo balončiće gore dole, bez ikakvog smisla”, objašnjava nam desetogodišnja Ema i dodaje kako postoji više veličina i oblika ploče na kojoj se nalaze balončići, te da u odnosu na njih djeca individualno smišljaju način igre.
Ema je, kao i velika većina njezinih vršnjaka, za ovu igru saznala preko TikToka. Na ovoj društvenoj mreži, koja je uveliko popularizirala POP IT igračku, ima primjera igranja udvoje, a igrači se izmjenjuju dok ne pritisnu sve mjehuriće. Jedna od mnogih verzija jeste i ona s kockom u kojoj se igrači, bacajući kockice, pomijeraju za određeni broj mjehurića. ‘Morali smo kupiti’ Dobnih granica nema, odnosno ‘igraju’ je svi. Od jednogodišnjih beba, kojima dobro dođe i kao grickalica za zubiće, do djevojčica i dječaka u srednjim školama. Odrasli su je, kao i većinu djeci nametnutih trendova, prihvatili bez mnogo pitanja. Sliježući ramenima, majka šestogodišnje Ane, govori nam da ‘ne kuži’ kako se igra, ni što rade s njom, no da je imaju svi. Pojavila se odjednom i, iz nekog razloga, oduševljava klince. Morali su je, baš kao i roditelji osmogodišnjeg Filipa, kupiti. ”Ne kužim smisao igre uopće, ne znam ni kako se zove, ali vidim da djecu zabavlja, a obzirom na današnje vrijeme, prihvaćam sve ono što ih odmiče od televizije i ekrana. Od jedne majke sam čuo kako ima ‘antistresno’ djelovanje na djecu. Nisam se bavio nekim velikim istraživanjem, ali ne vidim da od jedne ovakve igračke može biti neke velike štete”, govori nam otac osmogodišnjeg Filipa. O popularnosti, utjecaju ove igračke na djecu, ali i mogućem negativnom aspektu, potražili smo i mišljenje struke. I pandemija utjecala na popularnost U mostarskom centru za psihološku podršku Sensus ističu nam kako je vrijeme pandemije bilo posebno stresno za djecu, koja nisu dobivala podražaje, socijalni kontakt i slobodu, koja je ključna za učenje i razvoj te da su akumuliran stres i smanjenje mogućnosti za igru, vrlo vjerojatno utjecali na veliku popularnosti POP IT-a. ”Navedene igračke mogu biti jako korisne za djecu koja imaju problema s pažnjom ili koncentracijom ili senzornim poteškoćama. Mogu pomoći djeci da isključe sve druge osjetilne informacije iz okoline, koje ih ometaju. Ponekad pomažu djetetu da se smiri i fokusira na bitan zadatak. Također, može biti korisno pri opuštanju, te može imati mnogo drugih pozitivnih efekata za dijete”, govori za Bljesak.info Maida Bešo, ispred centra Sensus.
Na upit o negativnom aspektu, Bešo nam objašnjava kako bi bilo problematično da se ovi objekti, poput POP IT-a i ranijeg spinnera, koriste za svaku emocionalnu neprijatnost djeteta. Frustracija je važna ”Bitno je da ne ometaju važne faze razvoja samoregulacije, kada djeca razvijaju sposobnost upravljanja i davanja smisla vlastitim mislima, emocijama i ponašanjima u stresnim i svakodnevnim situacijama. Frustracija je važna i neodvojiva od razvoja. Stoga je svakom djetetu potrebna optimalna doza frustracije, kako bi razvijalo svoj psihološki imunitet i vlastitu sposobnost da se nose sa stresom. U tom slučaju, POP-IT igračke mogu poslužiti kao negativna distrakcija, koja djetetu neće omogućiti da prođe kroz ovaj važan proces”, govori. Psihologinja ističe kako uz navedeno, zdrava samoregulacija ovisi i o dobrom vodstvu – odnosno ovisi o dobroj usmijeravajućoj ulozi roditelja/skrbnika koji pruža odgovarajući odgovor i pomaže djetetu da razumije kontekste situacija. ”Za takvo nešto je potrebna dvosmjerna komunikacija, koju dijete ne dobiva, ukoliko koristi isključivo objekte/igračke za nošenje sa stresom/emocijom”, zaključuje Bešo.
Napravljena još 1975. godine Tražeći više informacija o porijeklu ove igračke, pronašli smo kako je njezin prototip još 1975. napravio Theo Coster, dizajner igračaka i vlasnik tvrtke Tehora Design iz Izraela. Inače, Coster je, osim što se smatra jednim od lidera ove industrije, poznat i kao školski kolega Anne Frank. Costerova verzija igračke napravljena je od gume i bila je trokutastog oblika. Više od trideset godina nije mu uspijevalo uvjeriti neku poznatu tvornicu igračaka da po njegovom prototipu počne proizvodnju. Kako piše na web stranici CHITAG, preokret se dogodio kad je prototip došao do Davida Capona iz tvrtke Fox Mind iz Kanade. Oni su je počeli proizvoditi 2013., a 2014. nazvali su je POP IT i od tad njezina prodaja postiže rekorde, ali nastaju i brojne kopije koje proizvode razni proizvođači. Danas, u 2021. godini, negativna distrakcija ili pomoć djetetu pri fokusu i opuštanju, u konačnici ostaje na roditelju da procijeni. Ono što je sigurno jeste da je POP IT na svakom koraku. Vreba vas s polica, po ‘popularnim cijenama’, od prehrambenih do onih trgovina s igračkama. Koristite ih na vlastitu odgovornost. Rok trajanje je očigledno neograničen, ili bolje rečeno, do iskakanja nekog novog POP IT-a, piše Bljesak.info.
”Ne postoje jasno određena pravila, mi je igramo na način da se utrkujemo tko će prije u redu stisnuti sve balončiće, a ponekad samo tek tako pritišćemo balončiće gore dole, bez ikakvog smisla”, objašnjava nam desetogodišnja Ema i dodaje kako postoji više veličina i oblika ploče na kojoj se nalaze balončići, te da u odnosu na njih djeca individualno smišljaju način igre.
Ema je, kao i velika većina njezinih vršnjaka, za ovu igru saznala preko TikToka. Na ovoj društvenoj mreži, koja je uveliko popularizirala POP IT igračku, ima primjera igranja udvoje, a igrači se izmjenjuju dok ne pritisnu sve mjehuriće. Jedna od mnogih verzija jeste i ona s kockom u kojoj se igrači, bacajući kockice, pomijeraju za određeni broj mjehurića. ‘Morali smo kupiti’ Dobnih granica nema, odnosno ‘igraju’ je svi. Od jednogodišnjih beba, kojima dobro dođe i kao grickalica za zubiće, do djevojčica i dječaka u srednjim školama. Odrasli su je, kao i većinu djeci nametnutih trendova, prihvatili bez mnogo pitanja. Sliježući ramenima, majka šestogodišnje Ane, govori nam da ‘ne kuži’ kako se igra, ni što rade s njom, no da je imaju svi. Pojavila se odjednom i, iz nekog razloga, oduševljava klince. Morali su je, baš kao i roditelji osmogodišnjeg Filipa, kupiti. ”Ne kužim smisao igre uopće, ne znam ni kako se zove, ali vidim da djecu zabavlja, a obzirom na današnje vrijeme, prihvaćam sve ono što ih odmiče od televizije i ekrana. Od jedne majke sam čuo kako ima ‘antistresno’ djelovanje na djecu. Nisam se bavio nekim velikim istraživanjem, ali ne vidim da od jedne ovakve igračke može biti neke velike štete”, govori nam otac osmogodišnjeg Filipa. O popularnosti, utjecaju ove igračke na djecu, ali i mogućem negativnom aspektu, potražili smo i mišljenje struke. I pandemija utjecala na popularnost U mostarskom centru za psihološku podršku Sensus ističu nam kako je vrijeme pandemije bilo posebno stresno za djecu, koja nisu dobivala podražaje, socijalni kontakt i slobodu, koja je ključna za učenje i razvoj te da su akumuliran stres i smanjenje mogućnosti za igru, vrlo vjerojatno utjecali na veliku popularnosti POP IT-a. ”Navedene igračke mogu biti jako korisne za djecu koja imaju problema s pažnjom ili koncentracijom ili senzornim poteškoćama. Mogu pomoći djeci da isključe sve druge osjetilne informacije iz okoline, koje ih ometaju. Ponekad pomažu djetetu da se smiri i fokusira na bitan zadatak. Također, može biti korisno pri opuštanju, te može imati mnogo drugih pozitivnih efekata za dijete”, govori za Bljesak.info Maida Bešo, ispred centra Sensus.
Na upit o negativnom aspektu, Bešo nam objašnjava kako bi bilo problematično da se ovi objekti, poput POP IT-a i ranijeg spinnera, koriste za svaku emocionalnu neprijatnost djeteta. Frustracija je važna ”Bitno je da ne ometaju važne faze razvoja samoregulacije, kada djeca razvijaju sposobnost upravljanja i davanja smisla vlastitim mislima, emocijama i ponašanjima u stresnim i svakodnevnim situacijama. Frustracija je važna i neodvojiva od razvoja. Stoga je svakom djetetu potrebna optimalna doza frustracije, kako bi razvijalo svoj psihološki imunitet i vlastitu sposobnost da se nose sa stresom. U tom slučaju, POP-IT igračke mogu poslužiti kao negativna distrakcija, koja djetetu neće omogućiti da prođe kroz ovaj važan proces”, govori. Psihologinja ističe kako uz navedeno, zdrava samoregulacija ovisi i o dobrom vodstvu – odnosno ovisi o dobroj usmijeravajućoj ulozi roditelja/skrbnika koji pruža odgovarajući odgovor i pomaže djetetu da razumije kontekste situacija. ”Za takvo nešto je potrebna dvosmjerna komunikacija, koju dijete ne dobiva, ukoliko koristi isključivo objekte/igračke za nošenje sa stresom/emocijom”, zaključuje Bešo.
Napravljena još 1975. godine Tražeći više informacija o porijeklu ove igračke, pronašli smo kako je njezin prototip još 1975. napravio Theo Coster, dizajner igračaka i vlasnik tvrtke Tehora Design iz Izraela. Inače, Coster je, osim što se smatra jednim od lidera ove industrije, poznat i kao školski kolega Anne Frank. Costerova verzija igračke napravljena je od gume i bila je trokutastog oblika. Više od trideset godina nije mu uspijevalo uvjeriti neku poznatu tvornicu igračaka da po njegovom prototipu počne proizvodnju. Kako piše na web stranici CHITAG, preokret se dogodio kad je prototip došao do Davida Capona iz tvrtke Fox Mind iz Kanade. Oni su je počeli proizvoditi 2013., a 2014. nazvali su je POP IT i od tad njezina prodaja postiže rekorde, ali nastaju i brojne kopije koje proizvode razni proizvođači. Danas, u 2021. godini, negativna distrakcija ili pomoć djetetu pri fokusu i opuštanju, u konačnici ostaje na roditelju da procijeni. Ono što je sigurno jeste da je POP IT na svakom koraku. Vreba vas s polica, po ‘popularnim cijenama’, od prehrambenih do onih trgovina s igračkama. Koristite ih na vlastitu odgovornost. Rok trajanje je očigledno neograničen, ili bolje rečeno, do iskakanja nekog novog POP IT-a, piše Bljesak.info.