Tri godine pape Franje rimokatolički konzervativci sve su zabrinutiji da on potiho rastače nasljeđe svojih prethodnika.
Franjina popularnost među većinom katolika, i legijama nekatolika, donijela mu je usporedbu s dobroćudnim starijim župnikom koji razumije kako je nekad teško slijediti crkvena učenja, posebno ona o seksualnoj moralnosti.
Konzervativci misle da se iza te nježne fasade krije opasni reformator koji razrjeđuje katolički nauk o moralnim pitanjima poput homoseksualnosti i razvoda, istodobno se fokusirajući na socijalne probleme poput klimatskih promjena i ekonomske nejednakosti.
Razgovori s četiri vatikanska dužnosnika, među kojima dvojicom kardinala, te teolozima i komentatorima oslikavaju konzervativne strahove da bi Franjine riječi i djela mogle rezultirati raskolom među rimokatoličkom zajednicom.
Razgovori na konzervativnim blogovima redovito ga optužuju za širenje doktrinalne zbrke i izoliranje onih koji se smatraju čuvarima vjere.
"Idem u krevet. Probudite me kad ovaj pontifikat završi", rekao je urednik britanskog tjednika "The Spectatora" i konzervativni katolički komentator Damien Thompson.
Thompson je bio jedan od konzervativaca koji je bio zaprepašten nedavnim Franjinim izjavama u zrakoplovu na povratku iz Meksika kada su se njegove riječi interpretirale kao otvaranje vrata korištenju kontracepcije kao sredstvu za zaustavljanje širenja virusa zika.
Bila je to posljednja u nizu Franjinih spontanih rečenica koje u mnogim konzervativcima bude nostalgiju prema njegovim dvama prethodnicima, Benediktu i Ivanu Pavlu II., koji su redovno grmili protiv kontracepcije, homoseksualnosti i pobačaja.
"Svaki put kad se to dogodi pitam se je li svjestan koliko zbrke uzrokuje", rekao je rimski kardinal koji sudjelovao na konklavi koja je izabrala Franju. Zbog zavjeta šutnje nije htio kazati je li Argentinac dobio i njegov glas.
Pitanje razvedenih
"Takvi komentari ne uzbunjuju samo konzervativne nego i liberalne svećenike koji mi se žale da im dolaze ljudi i osporavaju ih na pitanjima koja bi trebala biti jasna. Kazuju im, "ako mi Papa to dopušta, zašto mi ti ne dopuštaš", ispričao je Reutersu jedan od nadbiskupa u Rimskoj kuriji.
Franjo je prvi put šokirao konzervativce samo nekoliko mjeseci poslije izbora 13. ožujka 2013. kada se zapitao "Tko sam ja da im sudim?" govoreći o katoličkim homoseksualcima koji barem pokušavaju živjeti prema crkvenim pravilima.
Dodatno ih je uzrujao dopustivši ženama da sudjeluju u korizmenim službama koje su dotad bile rezervirane samo za muškarce, obznanio da ne treba pokušavati obraćati židove i odobrio zajedničku molitvu s luteranima povodom zajedničkog obilježavanja pola stoljeća reformacije.
Važnu ulogu u toj "konzervativno-progresivnoj bitki" mogla bi imati Franjina apostolska pobudnica o obitelji koja se uskoro očekuje, nakon provedene dvogodišnje javne rasprave i dvije biskupske sinode. Rasprava koja je počela dotad nezabilježenom anketom među katolicima diljem svijeta, svela se na kraju na jedno vruće pitanje - mogu li razvedeni katolici koji se izvan Crkve ponovo vjenčaju dobiti pričest.
Konzervativci smatraju da bi bilo kakva promjena pokopala neraskidivost braka kakvu je ustanovio Isus.
Franjo je na biskupskoj sinodi prošle godine upozorio ckrvene čelnike da ne guraju glavu u pijesak i da se ne skrivaju iza rigidne doktrine dok obitelji pate.
U završnom dokumentu s tog skupa, koji Franjo može, ali ne mora prihvatiti, govori se o mogućnosti da svećenici ili biskupi mogu diskrecijski, od slučaja do slučaja odlučiti hoće li neki razvedeni i ponovno vjenčani vjernik ili vjernica biti potpuno reintegrirani u zajednicu.
Ta pukotina u doktrinalnim vratima uznemirila je mnoge konzervativce koji strahuju da će Franjina apostolska pobudnica izazvati poplavu.
Čija je to, zapravo, Crkva?
Teško je reći koliko konzervativaca ima. Liberali tvrde da su konzervativci manjina i odbacuju njihove procjene po kojima su oni stvarni "temelj" Crkve.
"Golema većina katolika razumije što Papa želi, a to je da dopre do sviju", rekao je kardinal blizak Franji.
Bez obzira na to koliko ih je brojčano, konzervativci su glasni. Jedan od vodećih američkih konzervativaca Ross Douthat, pisac i vanjski suradnik New York Timesa, duboko je zabrinut mogućim dugoročnim posljedicama Franjinih poteza, posebno o pitanju pričešćivanja razvedenih.
"To je možda sukob koji tek počinje. A kao što je bilo s nekim drugim sukobima u crkvenoj povijesti, s vremenom bi on mogao postati dovoljno ozbiljan da izazove podjele, čak i raskol", rekao je Douhat.
Konzervativci su zabrinuti i zbog Franjina nastojanja da dio autoriteta za donošenje odluka prebaci na regionalnu, nacionalnu i dijecezansku razinu. Papa to naziva "zdravom decentralizacijom".
Za konzervativce je to neprihvatljivo jer smatraju da pravila moraju biti identična za cijeli svijet. Smatraju da bi takva decentralizacija Vatikan učinila ranjivim na podjele nalik onima među protestantima i pravoslavcima.
"Ako pogledate te crkve, one nisu u dobrom stanju. Zato su konzervativci nervozni. Oni misle da Franjo ne razumije opasnost", misli profesor teologije sveučilištu svetog Tome u Minnesoti.
Franjina popularnost među većinom katolika, i legijama nekatolika, donijela mu je usporedbu s dobroćudnim starijim župnikom koji razumije kako je nekad teško slijediti crkvena učenja, posebno ona o seksualnoj moralnosti.
Konzervativci misle da se iza te nježne fasade krije opasni reformator koji razrjeđuje katolički nauk o moralnim pitanjima poput homoseksualnosti i razvoda, istodobno se fokusirajući na socijalne probleme poput klimatskih promjena i ekonomske nejednakosti.
Razgovori s četiri vatikanska dužnosnika, među kojima dvojicom kardinala, te teolozima i komentatorima oslikavaju konzervativne strahove da bi Franjine riječi i djela mogle rezultirati raskolom među rimokatoličkom zajednicom.
Razgovori na konzervativnim blogovima redovito ga optužuju za širenje doktrinalne zbrke i izoliranje onih koji se smatraju čuvarima vjere.
"Idem u krevet. Probudite me kad ovaj pontifikat završi", rekao je urednik britanskog tjednika "The Spectatora" i konzervativni katolički komentator Damien Thompson.
Thompson je bio jedan od konzervativaca koji je bio zaprepašten nedavnim Franjinim izjavama u zrakoplovu na povratku iz Meksika kada su se njegove riječi interpretirale kao otvaranje vrata korištenju kontracepcije kao sredstvu za zaustavljanje širenja virusa zika.
Bila je to posljednja u nizu Franjinih spontanih rečenica koje u mnogim konzervativcima bude nostalgiju prema njegovim dvama prethodnicima, Benediktu i Ivanu Pavlu II., koji su redovno grmili protiv kontracepcije, homoseksualnosti i pobačaja.
"Svaki put kad se to dogodi pitam se je li svjestan koliko zbrke uzrokuje", rekao je rimski kardinal koji sudjelovao na konklavi koja je izabrala Franju. Zbog zavjeta šutnje nije htio kazati je li Argentinac dobio i njegov glas.
Pitanje razvedenih
"Takvi komentari ne uzbunjuju samo konzervativne nego i liberalne svećenike koji mi se žale da im dolaze ljudi i osporavaju ih na pitanjima koja bi trebala biti jasna. Kazuju im, "ako mi Papa to dopušta, zašto mi ti ne dopuštaš", ispričao je Reutersu jedan od nadbiskupa u Rimskoj kuriji.
Franjo je prvi put šokirao konzervativce samo nekoliko mjeseci poslije izbora 13. ožujka 2013. kada se zapitao "Tko sam ja da im sudim?" govoreći o katoličkim homoseksualcima koji barem pokušavaju živjeti prema crkvenim pravilima.
Dodatno ih je uzrujao dopustivši ženama da sudjeluju u korizmenim službama koje su dotad bile rezervirane samo za muškarce, obznanio da ne treba pokušavati obraćati židove i odobrio zajedničku molitvu s luteranima povodom zajedničkog obilježavanja pola stoljeća reformacije.
Važnu ulogu u toj "konzervativno-progresivnoj bitki" mogla bi imati Franjina apostolska pobudnica o obitelji koja se uskoro očekuje, nakon provedene dvogodišnje javne rasprave i dvije biskupske sinode. Rasprava koja je počela dotad nezabilježenom anketom među katolicima diljem svijeta, svela se na kraju na jedno vruće pitanje - mogu li razvedeni katolici koji se izvan Crkve ponovo vjenčaju dobiti pričest.
Konzervativci smatraju da bi bilo kakva promjena pokopala neraskidivost braka kakvu je ustanovio Isus.
Franjo je na biskupskoj sinodi prošle godine upozorio ckrvene čelnike da ne guraju glavu u pijesak i da se ne skrivaju iza rigidne doktrine dok obitelji pate.
U završnom dokumentu s tog skupa, koji Franjo može, ali ne mora prihvatiti, govori se o mogućnosti da svećenici ili biskupi mogu diskrecijski, od slučaja do slučaja odlučiti hoće li neki razvedeni i ponovno vjenčani vjernik ili vjernica biti potpuno reintegrirani u zajednicu.
Ta pukotina u doktrinalnim vratima uznemirila je mnoge konzervativce koji strahuju da će Franjina apostolska pobudnica izazvati poplavu.
Čija je to, zapravo, Crkva?
Teško je reći koliko konzervativaca ima. Liberali tvrde da su konzervativci manjina i odbacuju njihove procjene po kojima su oni stvarni "temelj" Crkve.
"Golema većina katolika razumije što Papa želi, a to je da dopre do sviju", rekao je kardinal blizak Franji.
Bez obzira na to koliko ih je brojčano, konzervativci su glasni. Jedan od vodećih američkih konzervativaca Ross Douthat, pisac i vanjski suradnik New York Timesa, duboko je zabrinut mogućim dugoročnim posljedicama Franjinih poteza, posebno o pitanju pričešćivanja razvedenih.
"To je možda sukob koji tek počinje. A kao što je bilo s nekim drugim sukobima u crkvenoj povijesti, s vremenom bi on mogao postati dovoljno ozbiljan da izazove podjele, čak i raskol", rekao je Douhat.
Konzervativci su zabrinuti i zbog Franjina nastojanja da dio autoriteta za donošenje odluka prebaci na regionalnu, nacionalnu i dijecezansku razinu. Papa to naziva "zdravom decentralizacijom".
Za konzervativce je to neprihvatljivo jer smatraju da pravila moraju biti identična za cijeli svijet. Smatraju da bi takva decentralizacija Vatikan učinila ranjivim na podjele nalik onima među protestantima i pravoslavcima.
"Ako pogledate te crkve, one nisu u dobrom stanju. Zato su konzervativci nervozni. Oni misle da Franjo ne razumije opasnost", misli profesor teologije sveučilištu svetog Tome u Minnesoti.