Nakon vatikanskog summita o pedofilima u crkvenim redovima, prevenciji seksualnog zlostavljanja djece te izbacivanju pedofila iz svećeničkih redova nameće se pitanje je li Crkva spremna krenuti i u druge promjene. Može li se očekivati ukidanje celibata, kako će se Crkva odnositi prema homoseksualcima u svojim redovima, svećenicima koji imaju djecu i hoće li promijeniti stavove o kontracepciji, pobačaju?
Frane Staničić sa zagrebačkog Pravnog fakulteta drži da će se više paziti tko ulazi u svećenički red.
''Bit će puno manje toleriranja i štićenja pedofila u crkvenim strukturama. Treba ih detektirati, kazniti i izbaciti, a preventivno će biti puno jači filtar pri ulasku u svećeničke redove. Cilj je pojačati utjecaj biskupskih konferencija, ne može papa nadzirati rad 5100 biskupa u svijetu. Želi se pojačati odgovornost biskupskih konferencija i da biskupi pojačaju odgovornost za svećenike'', kaže Staničić za Večernji list.
Ivica Maštruko, sociolog religije, ističe da će biti otpora prema zaključcima vatikanskog summita, no neće biti javno izneseni i formulirani.
''Ovo je važan pomak od dosadašnje prakse Crkve i vjerujem da će se prema prihvaćenom protokolu poduzimati oštrije mjere i sankcije prema pedofilima u crkvenim redovima. Ali neće se posve iskorijeniti pedofilija, jer će je biti kao i u društvu, a posebno se neće riješiti svi problemi vezani za erotski, seksualni i emotivni život svećenika. Ostaje problem homoseksualizma unutar Katoličke crkve i problem svećenika koji imaju djecu. Dok je prema vjernicima homoseksualnih sklonosti došlo do tolerantnijeg odnosa, ubuduće će se više pažnje posvećivati selekciji kadrova za kler. Ne vide se i ne mogu uvijek primjećivati nečije homoseksualne sklonosti, ali tijekom priprema za svećeništvo može se očekivati stroža kontrola kod onih kod kojih se one prepoznaju i te osobe neće biti primane u svećeničke redove'', govori Maštruko.
Staničić se slaže da će se biti stroži nadzor kad je u pitanju primanje gej osoba u svećenike, napominjući da Crkva ne osuđuje homoseksualnost nego homoseksualni čin.
''Crkva nije protiv homoseksualnih osoba, nego protiv činova. Netko može biti homoseksualac, a izvrstan svećenik i, ako se drži celibata, svejedno je koje je seksualne orijentacije'', kaže Staničić.
Crkva, uvjeren je, neće ukinuti celibat.
''Sad se ne može očekivati ukidanje celibata, ali jednog će dana morati doći i do toga, i zbog manjka svećenika i zato što će Crkva stalno imati probleme s homoseksualizmom, djecom svećenika...'' kaže Maštruko.
Katolička je crkva, ističe, zahvaljujući rigoroznom stavu o ženidbi svećenika zadržala čvrstu organizacijsku strukturu jer se svećenici odriču obiteljskog života i svu energiju posvećuju Crkvi. Zato je dobro organizirana i stoljećima funkcionira za razliku od kršćanskih zajednica čija je struktura oslabljena time da se svećenici mogu ženiti pa su opterećeni obitelji, djecom, materijalnim.
''Crkva će ići i na tolerantniji odnos prema svećenicima koji su “zgriješili” i imaju djecu. Neće ih odbaciti, ali neće moći ostati svećenici. Prema kontracepciji i medicinski potpomognutoj oplodnji u praksi će biti veća tolerancija, ali neće se mijenjati stavovi Crkve o tim pitanjima'', govori Maštruko za Večernji list.
MPO je za Crkvu sporan zbog zamrzavanja embrija koji smatraju živim bićem. Crkva ga zato ne odobrava, ali mu se aktivno ne protivi. Staničić smatra da za 10 ili 15 godina neće mijenjati stav o kontracepciji koji je, inače, papa Benedikt XVI. omekšao, ali kad je riječ o riziku od zaraze HIV-om.
''Zaređivanje žena nije realno, čine se napori da se deklarativno mijenja odnos prema ulozi žene u Crkvi, promjena je očita, ali bez promjene dogmatskih, kanonskih čvrstih stavova'', govori Maštruko.
No, moglo bi zato doći do zaređivanja đakona.
''Kriza svećeničkog zvanja izražena je u svijetu, u nas još ne toliko, ali bit će. Prosjek godina svećenika približava se 70-oj, za 10-ak godina i mi ćemo se suočiti s krizom zvanja i bit će je nužno premostiti zaređivanjem đakona, ali o tim pitanjima nisu složni. Mnogi su u Crkvi protiv te mjere jer ih podsjeća na protestantizam koji ima problem s gubitkom vjernika'', kaže Staničić.
Siguran je da, kad je riječ o pitanju pobačaja, u crkvenoj politici neće biti promjena.
Frane Staničić sa zagrebačkog Pravnog fakulteta drži da će se više paziti tko ulazi u svećenički red.
''Bit će puno manje toleriranja i štićenja pedofila u crkvenim strukturama. Treba ih detektirati, kazniti i izbaciti, a preventivno će biti puno jači filtar pri ulasku u svećeničke redove. Cilj je pojačati utjecaj biskupskih konferencija, ne može papa nadzirati rad 5100 biskupa u svijetu. Želi se pojačati odgovornost biskupskih konferencija i da biskupi pojačaju odgovornost za svećenike'', kaže Staničić za Večernji list.
Ivica Maštruko, sociolog religije, ističe da će biti otpora prema zaključcima vatikanskog summita, no neće biti javno izneseni i formulirani.
''Ovo je važan pomak od dosadašnje prakse Crkve i vjerujem da će se prema prihvaćenom protokolu poduzimati oštrije mjere i sankcije prema pedofilima u crkvenim redovima. Ali neće se posve iskorijeniti pedofilija, jer će je biti kao i u društvu, a posebno se neće riješiti svi problemi vezani za erotski, seksualni i emotivni život svećenika. Ostaje problem homoseksualizma unutar Katoličke crkve i problem svećenika koji imaju djecu. Dok je prema vjernicima homoseksualnih sklonosti došlo do tolerantnijeg odnosa, ubuduće će se više pažnje posvećivati selekciji kadrova za kler. Ne vide se i ne mogu uvijek primjećivati nečije homoseksualne sklonosti, ali tijekom priprema za svećeništvo može se očekivati stroža kontrola kod onih kod kojih se one prepoznaju i te osobe neće biti primane u svećeničke redove'', govori Maštruko.
Staničić se slaže da će se biti stroži nadzor kad je u pitanju primanje gej osoba u svećenike, napominjući da Crkva ne osuđuje homoseksualnost nego homoseksualni čin.
''Crkva nije protiv homoseksualnih osoba, nego protiv činova. Netko može biti homoseksualac, a izvrstan svećenik i, ako se drži celibata, svejedno je koje je seksualne orijentacije'', kaže Staničić.
Crkva, uvjeren je, neće ukinuti celibat.
''Sad se ne može očekivati ukidanje celibata, ali jednog će dana morati doći i do toga, i zbog manjka svećenika i zato što će Crkva stalno imati probleme s homoseksualizmom, djecom svećenika...'' kaže Maštruko.
Katolička je crkva, ističe, zahvaljujući rigoroznom stavu o ženidbi svećenika zadržala čvrstu organizacijsku strukturu jer se svećenici odriču obiteljskog života i svu energiju posvećuju Crkvi. Zato je dobro organizirana i stoljećima funkcionira za razliku od kršćanskih zajednica čija je struktura oslabljena time da se svećenici mogu ženiti pa su opterećeni obitelji, djecom, materijalnim.
''Crkva će ići i na tolerantniji odnos prema svećenicima koji su “zgriješili” i imaju djecu. Neće ih odbaciti, ali neće moći ostati svećenici. Prema kontracepciji i medicinski potpomognutoj oplodnji u praksi će biti veća tolerancija, ali neće se mijenjati stavovi Crkve o tim pitanjima'', govori Maštruko za Večernji list.
MPO je za Crkvu sporan zbog zamrzavanja embrija koji smatraju živim bićem. Crkva ga zato ne odobrava, ali mu se aktivno ne protivi. Staničić smatra da za 10 ili 15 godina neće mijenjati stav o kontracepciji koji je, inače, papa Benedikt XVI. omekšao, ali kad je riječ o riziku od zaraze HIV-om.
''Zaređivanje žena nije realno, čine se napori da se deklarativno mijenja odnos prema ulozi žene u Crkvi, promjena je očita, ali bez promjene dogmatskih, kanonskih čvrstih stavova'', govori Maštruko.
No, moglo bi zato doći do zaređivanja đakona.
''Kriza svećeničkog zvanja izražena je u svijetu, u nas još ne toliko, ali bit će. Prosjek godina svećenika približava se 70-oj, za 10-ak godina i mi ćemo se suočiti s krizom zvanja i bit će je nužno premostiti zaređivanjem đakona, ali o tim pitanjima nisu složni. Mnogi su u Crkvi protiv te mjere jer ih podsjeća na protestantizam koji ima problem s gubitkom vjernika'', kaže Staničić.
Siguran je da, kad je riječ o pitanju pobačaja, u crkvenoj politici neće biti promjena.